Overlegvormen

Binnen de instelling zijn een aantal overlegvormen. Een aantal vormen daarvan heb ik hieronder beschreven. 

Teamvergadering:
Op mijn stageplek de Wieken 36 hebben we elke maand een teamvergadering. Tijdens deze vergaderingen worden ontwikkelingen, knelpunten en bijzonderheden van een cliënt besproken. Bij dit onderwerp zijn het team, de persoonlijk begeleiders, de manager en een gedragsdeskundige. Zo nodig kan hier iemand uit een andere discipline bij aansluiten. (Dit kan zijn een arts, fysiotherapeut etc) Ook worden tijdens deze vergadering ontwikkelingen, regelzaken en knelpunten binnen de woning besproken. Er is dan ruimte om te discusseren en tot een oplossing/besluit te komen. 
 
MDO ( Multi disciplinair overleg )
Tijdens een MDO komen er verschillende disciplines samen om te overleggen over een ontwikkeling / knelpunt betreft een cliënt. de verschillende disciplines kunnen bestaan uit: persoonlijk begeleiders, arts, gedragsdeskundige, logopediste, fysiotherapeuten en op verzoek familie en/of begeleiders.
Het aantal MDO's verschilt per cliënt. Cliënten met een ZZP (zorg zwaarte pakket) van 6,7 en 8 vind er elk kwartaal een MDO plaats. Tijdens het MDO word gekeken naar het actieplan van de cliënt, aanpassingen, medicatie, lichamelijke / geestelijke veranderingen. Om duidelijk te hebben hoe zo'n MDO gaat ben ik bij een MDO aanwezig geweest. Dit ging over de dagbesteding van een cliënt. Er werd gekeken naar het huidig beeld, de wensen en verwachtingen van de cliënt en de mogelijkheden voor de toekomst.
   

 
Verzuimgesprekken:
Als je als mederwerker ziek bent, kost dit geld voor de organisatie, De leidinggevende heeft de taak om dit zoveel mogelijk te beperken. Daarom zijn er verzuimgesprekken. Tijdens deze verzuimgesprekken wordt er gekeken waar het verzuim vandaan komt en wat er nodig is om het verzuim te verminderen.

Als medewerker heb je het recht om de reden van het verzuim niet te vertellen aan je werkgever. Wanneer je hiervoor kiest heb je wel de plicht om dit aan de bedrijfsarts te melden. Deze beoordeeld dat je verzuim.
Ook heb je als medewerker het recht om de bedrijfsarts te raadplegen. Dit mag buiten je werkgever om. 

Er zijn verschillende reden waarvoor je opgeroepen kan worden voor een gesprek. Dit kan zijn omdat je leidinggevende zich zorgen om jou maakt door wat hij/zij van jou ziet. Dit kan zijn dat je: je werk minder goed doet, je lichamelijk er niet goed uitziet ( bleek, futloos), je minder gemotiveerd bent. Je leidinggevende kan je dan oproepen voor een gesprek om te achterhalen wat er aan de hand is. Vanuit dat gesprek wordt er gekeken naar een oplossing. Er kan voorgesteld worden om een paar dagen naar huis te gaan op bij te komen en zelf na te denken wat er aan de hand is en waar de signalen vandaan komen. Dit heet ook wel prefentief verzuim. De leidinggevende zal hiervoor kiezen om landurig verzuim te voorkomen. 

Daarnaast heb je ook frequent en langdurig verzuim. Wanneer dit ter sprake is, is er altijd een bedrijfsarts bij betrokken.
Bij frequent verzuim is er sprake van 3 maal verzuim in een jaar tijd. Vooral als dit kort na elkaar is is er voor je leidinggevende een reden om je uit te nodigen voor een gesprek. Dit om er achter te komen of het werk of privé gerelateerd is. Wanneer het werk gerelateerd is, bijvoorbeeld conflicten, onprettige werksfeer binnen het team wordt de situatie/ oorzaak eerst besproken. Er wordt dan gekeken wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden. Vaak wordt er dan een vervolgafspraak gemaakt om te kijken of er verbetering is, of dat er nog meer stappen moeten worden ondernomen.
 
Wanneer je langdurig ziek bent door bijvoorbeeld een operatie of revalidatie, zijn er gesprekken over hoe het gaat en wat de verwachtingen zijn. Het is dan natuurlijk mogelijk dat je niet in staat bent om naar het werk te komen. In deze gevallen kunnen de gesprekken ook telefonisch plaats vinden.

Functioneringsgesprekken:
Een functioneringsgesprek vind voor elke werknemer eenmaal per jaar plaats. Met uitzondering van stagiaires. Op dit moment heb ik nog niet te maken met functioneringsgesprekken met de leidinggevende. Omdat ik stage loop hou ik gesprekken met mijn stagebegeleidster. Dit is ongeveer 2 keer per maand. Wanneer er iets is kan ik altijd bij mijn leidinggevende terecht. Maar ook mijn stagebegeleidster kan met de leidinggevende in gesprek gaan over het leerproces. 
Vanuit de woning heb ik een voorbeeld gekregen over hoe de functionering gesprekken binnen de instelling plaats vinden. 

Het gesprek wordt gehouden aan de hand van een formulier (functioneringsgesprek 's Heerenloo). Dit formulier word ongeveer een week voordat je een gesprek geplant heb, opgestuurd. Zo kan je voor jezelf al over bepaalde punten nadenken. Je kunt je dus voorbereiden op het gesprek.
 
De punten die op dit formulier staan zijn:
- Kernkwaliteiten/talenten van jezelf
- Groei/ontwikkelings aspecten 
- Het werk/ de taken.
- De werksfeer.
- Arbeidsomstandigheden.
- Het (toekomst) perspectief.
- Overige.
- Zijn er zaken die aan de naasthogere leidinggevende moeten worden gemeld?
- Conclusie/ opmerkingen en afspreken.
- Toelichtig medewerker.

Tijdens het functioneringsgesprek zal je leidinggevende aantekingen maken en daarna een verslag van het gesprek maken. Deze lezen jij en je leidinggevende door. Je hebt dan de mogelijkheid om onjuistheden aan te geven en dit te bespreken. Wanneer jullie het er beide mee eens zijn tekenen jullie voor dit document.