Kwaliteitsverbetering

's-Heerenloo werkt continu aan het verbeteren van de kwaliteit in de dienstverlening. Hieronder heb ik een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat de instelling bezig is met kwaliteitsverbetering:
- De 's-Heerenloo zorggroep 
- Kwaliteitsmetingen
- Medicatieverbetering
-Wat doen wij op de groep? 

De 's-Heeren loo Zorggroep:
De 's Heeren Loo Zorggroep hecht grote waarde aan een continue vernieuwing en verbetering van de zorg. ’s Heeren Loo wil zich ook meer en meer richten op kwaliteit in de zorg. Beide doelen kunnen worden bereikt door de verschillende kansen binnen de organisatie en onze medewerkers. Om de innovatieve kracht van medewerkers te mobiliseren is budget vrijgemaakt voor twee initiatieven: Innovatiebudget en de Zorg Innovatie Prijs.

Innovatiebudget
Jaarlijks wordt een budget gereserveerd voor projecten die de innovatie van zorg en zorgprocessen bevorderen. Het hele jaar kunnen medewerkers aanvragen indienen. Goedgekeurde voorstellen krijgen budget toegekend voor de uitvoering van het project. Meerdere succesvolle projecten zijn al gerealiseerd met behulp van het innovatiebudget.
Zorg Innovatie Prijs
‘s Heeren Loo wil met de Zorg Innovatie Prijs medewerkers stimuleren om via innovatieve initiatieven de kwaliteit van het leven van mensen met een verstandelijke beperking verder te verbeteren. Ieder jaar worden drie innovatieprojecten geselecteerd die kunnen meedingen naar de Zorg Innovatie Prijs. De Zorg Innovatie Prijs is een eenmalige erkenning voor de initiatiefnemer(s) met een vast bedrag, vrijelijk te besteden ter ondersteuning van de zorg waarvoor de prijs is toegekend.


Kwaliteitsmetingen:
Het kwaliteitsmanagementsysteem HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) vormt de basis voor continue verbetering binnen 's Heeren Loo. Het Kwaliteitskader GZ is op dit moment de thermometer die in de organisatie gestoken wordt om te meten hoe wij scoren op een aantal thema's. Het moet duidelijk maken welke kwaliteit aanbieders binnen de gehandicaptenzorg leveren en wat de onderlinge verschillen zijn.

In 2009 zijn alle instellingen in de gehandicaptenzorg gestart met de registratie van kwaliteitsgegevens volgens de methode van het Kwaliteitskader GZ (gehandicaptenzorg). Deze registratie maakt deel uit van het zorgbrede programma ‘Zichtbare Zorg’. 

Ook 's Heeren Loo en Kwadrant doen mee. Het Kwaliteitskader GZ is landelijk vastgesteld met diverse partijen binnen de gehandicaptenzorg. Het doel is om meer zicht te krijgen op de geboden zorg en ondersteuning aan mensen met een (verstandelijke) beperking. 

Waarom een kwaliteitsmeting? 
Het kwaliteitsmanagementsysteem HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) vormt de basis voor continue verbetering binnen 's Heeren Loo. Het Kwaliteitskader GZ is op dit moment de thermometer die in de organisatie gestoken wordt om te meten hoe wij scoren op een aantal thema's. 

Het moet duidelijk maken welke kwaliteit aanbieders binnen de gehandicaptenzorg leveren en wat de onderlinge verschillen zijn. 
Dit is belangrijk voor: 

* Cliënten, bij het maken van een keuze tussen zorgaanbieders; 
* Zorgaanbieders zelf, waaronder 's Heeren Loo, voor interne sturing en verbeteracties; 
* Zorgverzekeraars, voor hun zorginkoop; 
* De Inspectie voor de Gezondheidszorg, voor het houden van toezicht; 
* Het ministerie van VWS, voor het ontwikkelen en evalueren van zijn beleid. 

Wat wordt er geregistreerd? 
Het gaat in dit traject om twee soorten metingen: 

Bij de eerste meting kijken we naar de zorginhoudelijke thema's en randvoorwaarden van de zorg: 
- Lichamelijk welbevinden
- Psychisch welbevinden
- Interpersoonlijke relaties; 
- Belangen (medezeggenschap
- Zorgafspraken en ondersteuningsplan
- Cliëntveiligheid
- Kwaliteit van medewerkers en organisatie
- Samenhang in zorg en ondersteuning
Bij de tweede meting gaan we bij cliënten vragen naar hun ervaringen op basis van een vragenlijst/interview. 
Na de metingen word er een nieuw beleid gemaakt, om de kwaliteit te verbeteren.

Hoe wordt er geregistreerd? 
In elke regio is door de regiomanager een coördinator aangesteld. Deze coördineert binnen de regio de werkzaamheden die verricht moeten worden om alle gegevens te verzamelen. 

De vragen voor de meting gaan voor een deel over zorginhoudelijke onderwerpen als zeggenschap van de cliënt, omgaan met risicovol gedrag en participatie van de cliënt aan de samenleving. Daarnaast gaat een deel over randvoorwaarden als professionaliteit van medewerkers en samenwerking met anderen. 

Medicatieverbetering:
Sinds 1 Januari 2012 is 's-Heerenloo van start gegaan met een nieuwe manier van medicatie delen. De apotheken die de medicatie leveren zijn gestart met het Baxtersysteem. Ze leveren nu de oraal in te nemen, deelbare medicijnen (tabletten, capsules, dragees) in een baxterzakje. In één zakje zitten alle medicijnen verpakt per toedienmoment en op naam van de cliënt. De apotheek levert de baxterzakjes op rol, in volgorde van toedienen. Medicatie die niet kan worden verpakt in een baxterzakje wordt apart geleverd. Zoals lotions, zalven, oog-/oordruppels en medicijnen die per injectie worden toegediend. Het baxtersysteem bespaart tijd en vermindert de foutkans tot minder dan 0,05%. Controle blijft natuurlijk nodig en het toedienen van de juiste medicijnen blijft concentratie en zorgvuldigheid vereisen.

Wat doen wij op de groep:
Op mijn BPV plaats de Wieken 36 zijn wij continu bezig met kwaliteitsverbetering. In Juni 2012 hebben er binnen de Wieken verschillende verhuizingen plaats gevonden. Zo ook op de Wieken 36. Er zijn 2 cliënten blijven wonen en 6 cliënten bij komen wonen. De cliënten die er nu wonen hebben een grote zorgvraag. Binnen het team zijn we steeds bezig met kijken hoe we de zorg kunnen verbeteren. We kijken naar de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van de cliënten, blijft deze stabiel of gaat deze achteruit? Zo ja, moeten we iets veranderen in de manier van verzorgen?
Ook kijken we hoe we aan de wensen en verwachtingen van de cliënten binnen de uren die we krijgen kunnen voldoen.Wordt er voldaan aan de wensen en verwachtingen van de cliënt? Zijn deze vragen nog reeël? En hoe kunnen we er voor zorgen dat deze wensen en verwachtingen wel worden voldaan?
 
1 maal per maand houden we een vergadering, binnen deze vergadering wordt veel aandacht besteed aan knelpunten die we tegen komen, hoe we dit op kunnen lossen en hoe we het samen nog beter kunnen doen.