Kwaliteitseisen

Alle instellingen die zorg leveren volgens de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten ( AWBZ ) vallen onder de kwaliteitswet zorginstellingen. De organisatie 's-Heerenloo waar ik stage loop valt hier ook onder. De instelling moet aan de volgende eisen voldoen:
De organisatie levert zorg van goed niveau, de zorg is tijdig, veilig en effectief.
- De instelling heeft een cliëntenraad.
- Elke cliënt heeft een zorgplan, en deze wordt tijdig besproken en aangepast.
- De instelling heeft een klachtenregeling en een klachtencommissie.
- Elk jaar voor 1 juni maakt de instelling een verslag. Hierin legt de instelling verantwoording af over het beleid en de kwaliteit van zorg die geleverd wordt.

Wat zijn Zorgplannen?
Wanneer een cliënt nieuw binnenkomt en dus voor het eerst zorg krijgt, heeft de instelling de plicht om binnen 6 weken een zorgplan op te stellen. In dit plan staan afspraken over bijvoorbeeld:
- Begeleiding, verzorging
- Dagbesteding
- Het doel van de zorg
- Hulp van familie
- Privacy
- Hygiëne
De instelling bespreekt het zorgplan minimaal 1 maal per jaar met de wetterlijk vertegenwoordiger van de cliënt. Als het eerder nodig is passen de instelling samen met de cliënt en toestemming van de wetterlijk vertegenwoordiger het plan aan.

BIG registratie en de kwaliteitswet:
De komst van de wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (wet BIG) in 1993 heeft voor de verpleging een aantal belangrijke veranderingen met zich mee gebracht. De wettelijke omschrijving van het deskundigheidsterrein, de bevoegdheidsregeling inzake de voorbehouden handelingen, de invoering van het tuchtrecht en de regeling van de opleidingseisen bij algemene maatregel van bestuur zijn structurele veranderingen voor de positie van de verpleegkundige en de ziekenverzorgende.
De wet BIG en de Kwaliteitswet Zorginstellingen vullen elkaar aan. De wet BIG stelt kwaliteitseisen aan individuen, de kwaliteitswet aan instellingen.
Kwaliteitswet zorginstellingen
De Kwaliteitswet biedt een kader, waarbinnen zorginstellingen zelf verantwoordelijk zijn voor de wijze waarop zij hun kwaliteitsbeleid vormgeven.
De vier eisen die de Kwaliteitswet stelt aan de zorgaanbieders hebben betrekking op:
- verantwoorde zorg: Onder verantwoorde zorg wordt verstaan: 'Zorg van een goed niveau, die in ieder geval doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verleend en die is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt'.
- de organisatie van de zorgverlening (o.a zorg voor kwalitatief en kwantitatief voldoende personeel);
- kwaliteitssystemen;
- jaarverslag.
Op grond van de kwaliteitswet is de instelling verplicht verantwoorde zorg te leveren. Dit betekent dat de zorginstelling, naast de zorg voor zowel kwalitatief als kwantitatief voldoende personeel en materieel, dient te zorgen voor een goede verantwoordelijkheidstoedeling.
Op deze onderdelen sluit de Wet BIG direct aan op de vereisten uit de kwaliteitswet.


AWBZ:
De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten dekt geneeskundige risico's die niet onder de zorgverzekering vallen. Het gaat om zorg die vaak landurig en duur zijn; medische kosten die vrijwel niemand kan opbrengen. Je kunt dan denken aan zorg in een verzorging-verpleeghuis of een gehandicapteninstelling. 

De AWBZ is een volksverzekering. Iedereen die in Nederland woont of werkt is ervoor verzekerd en heeft recht op een vergoeding van AWBZ-zorg. Deze zorg wordt bekostigd via de belastingdienst.
De regionale zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de AWBZ en kopen zorg in voor cliënten. De cliënten moeten daarvoor wel een indicatie hebben van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). 

CIZ:
Het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) beoordeeld of je recht hebt op professionele hulp bij verpleging of verzorging wegens: ziekte, handicap en ouderdom: de indicatiestelling.

Hiervoor gelden beleidsregels, die zijn vastgesteld door het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport. Deze regels zijn gebasseerd op de AWBZ.


BOPZ:
De Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ) regelt gedwongen opname en behandeling van mensen die lijden aan een geestesstoornis. Er zijn verschillende gronden en instrumenten om iemand gedwongen op te nemen. Zo moet gedwongen opname de laatste mogelijkheid zijn en moet er sprake zijn van gevaar veroorzaakt door een geestesstoornis. Dat iemand door een geestesstoornis een gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving wordt ook wel het “gevaarcriterium” genoemd.

WGBO:
Deze wet regelt de relatie tussen patiënt en hulpverlener (artsen, verpleegkundigen, orthopedagogen, psychologen, verloskundigen, fysiotherapeuten, logopedisten, orthopedagogen etc.) Wanneer een patiënt de hulp van een zorgverlener inroept, ontstaat een geneeskundige behandelingsovereenkomst tussen hen. De patiënt is opdrachtgever tot zorg, hetgeen gedefinieerd wordt als: onderzoek, het geven van raad en handelingen op het gebied van de geneeskunst, die het doel hebben iemand van een ziekte te genezen, ziekte te voorkomen of de gezondheidstoestand te beoordelen, of het verlenen van verloskundige bijstand. De WGBO is dwingend recht, dat wil zeggen dat zorgverleners (of zorgverlenende instanties) en patiënten onderling geen afspraken kunnen maken die in strijd zijn met de WGBO.

 

Bronnen: www.overheid.nl / www.NZA.nl / www.CIZ.nl